همه مقالات

نمایش جزئیات

تعمیر توربو شارژر یا شارژ رنو کپچر

تعمیرگاه خودرو- تعمیرگاه موتور رنو کپچر-  تعمیرات رنو- تعمیر رنو کپچر-تعمیر توربو شارژر- تعمیر توربو شارژر کپچر-تعمیرگاه رنو تهران- تعمیر شارژر کپچر

تعمیر و نحوه عملکرد توربو شارژر و اجزای آن و دلایل ایجاد مشکل در توربو شارژر و نحوه نگه داری آن در رنو کپچر


جهت راهنمایی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

09393982002

نحوه عملکرد توربو شارژ رنو کپچر

توربو شارژر به عبارت ساده تر عمل پرخورانی را انجام می دهد.
به طور مثال اگر خودروی کپچر یا تالیسمان در دور موتور 3500 دور در دقیقه به طور معمول نسبت سوخت به هوا n مقدار دریافت کند در حالت توربو شارژ این مقدار n2 می رسد. به این ترتیب قدرت و سرعت خودرو بالا می رود .

 

مزایا و معایب توربو شارژر

به طور مثال یک خودروی چهار سیلندر برای بالا بردن گشت آور باید تبدیل به شش سیلندر یا هشت سیلندر شود که در نتیجه منجر به مصرف سوخت بالا ، حجم بالا ، نگه داری بالا ، آلایندگی بال ا، هزینه نگه داری بالا و فضای داخل موتور بزرگ تر و ... می باشد .

در توربو شارژ مسایل بالا از بین می رود . یک خودروی چهار سیلندر با سیستم توربو شارژ به اندازه ی یک خودروی هشت سیلندر گشت آور تولید می کند .

 

اجزا و نحوه کار توربو شارژ رنو کپچر

طرز کار توربو شارژ رنو کپچر به زبان ساده به این صورت است: توربو شارژ از یک توربین و کمپرسور تشکیل شده است که گازهای خروجی از اگزوز خارج می شود ، کمپرسور را به حرکت در می آورند و کمپرسور به واسطه ی میله به پروانه ای که در ورودی هوا نصب شده ، هوا را به صورت متراکم و با فشار بالا به داخل موتور هدایت می کند .

 

چرا توربو شارژر رنو کپچر به مشکل می خورد؟

خودروهای مجهز به سیستم توربو شارژر زمان زیادی نیست که پا به بازار ایران گذاشته اند. از این رو آشنایی لازم جهت نگه داری از این سیستم را ندارند . با این حال این خودروها طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده اند .

 

نحوه نگه داری توربو شارژر

در تعویض روغن خودروهای مجهز به سیستم توربو شارژر می بایست دقت بالایی به عمل آورد و از روغن موتورهای مخصوص و با کیفیت با فیلتر روغن اورجینال استفاده و زمان بندی معین درج شده در دفترچه راهنما رعایت شود (5000 هزار کیلومتر)

روغن موتور با استفاده از فشار ایجاد شده توسط اویل پمپ ، سیستم توربو شارژر را روان کاری می کند . پس ارتباط مستقیم با روغن موتور دارد .

از مایع خنک کننده مخصوص در سیستم خنک کاری خودروهای مجهز به توربو شارژر باید استفاده نمود تا توربو شارژر توسط مایع خنک کننده داخل رادیاتور خنک شود .

 

مشکلات توربو شارژ و راه های رفع آن

اولین مشکل توربو شارژ این است که هوای ورودی فشرده شده توسط کمپرسور به داخل موتور هدایت شده ، به دلیل متراکم بودن هوا دمای آن بالا رفته و این عمل راندمان کاری موتور را پایین می آورد . برای حل این مشکل نیاز است تا یک رادیاتور هواخنک در سیستم توربو شارژ ایجاد کرد .

مشکل ثانویه این است وقتی خودرو در سرعت بالا در دور 5000 دور بر دقیقه در حال حرکت است و به طور ناگهانی  پا از روی پدال گاز برداشته شود فشار پشت دریچه گاز بالا می رود . این فشار ایجاد شده به حدی است که می تواند دریچه گاز را باز کند که باعث اختلال در کارکرد موتور می شود . برای رفع این مشکل سوپاپی تعبیه شده که به حالت فشار شکن عمل می کند.

مشکل بعدی این است که در مواقعی که خودرو مسافت طولانی را طی می کند حجم زیادی از هوای متراکم شده توسط پره ها به داخل موتور هدایت می شود که در بلند مدت به دلیل بالا رفتن دمای بیش از اندازه ی  پره ها ، پره ها به مشکل خورده و فرسوده می شوند . برای برطرف کردن این مشکل ، در سیستم توربو شارژ دریچه ای تعبیه شده که هوا به صورت مستقیم و بدون تماس با پره های توربو شارژر به داخل موتور هدایت می شود .

چهارمین مشکل مربوط به روان کاری و خنک کاری سیستم توربو شارژر می باشد که توسط روغن موتورها و مایع خنک کننده مخصوص ، برطرف می شود .

 

نکات رانندگی با خودرو های مجهز به سیستم توربو شارژ

  1. زمانی که خودرو به مدت طولانی خاموش بوده ( به طور معمول در ساعات اولیه ی صبح ) موقع روشن کردن خودرو ، پدال گاز را فشار ندهید . اندکی صبر کرده تا دمای موتور افزایش یابد . این کار باعث می شود روغن موتور گرم شده و توسط اویل پمپ به سیستم توربو شارژر رسیده و عمل روان کاری صورت پذیرد .
  2. بعضد رانندگان عادت دارند در هنگام خاموش کردن خودرو به موتور گاز داده و همزمان خودرو را خاموش می کندد . این کار در خودروهای کاربراتور مرسوم بوده است  ولی در خودروهای مجهز به سیستم توربو شارژر  نباید این عمل را انجام داد . به این دلیل که اگر پدال گاز را فشار دهیم و سپس خودرو را خاموش کنیم موتور خاموش شده و از حرکت می ایستد ولی پره های توربو شارژر هم چنان در حال چرخیدن است در نتیجه عمل روان کاری صورت نمی گیرد و منجر به بروز خسارت می شود .
  3. زمانی که خودرو مسافت طولانی را طی کرده ، نباید سریعاً خاموش شود . به دلیل گرمای زیاد و مسافت طی شده ی طولانی باعث کم شدن گران روی روغن می شود و روغن کافی برای روان کاری به سیستم توربو شارژ نمی رسد و چون مسافت طولانی را طی کرده باید عمل خنک کاری نیز صورت پذیرد . لذا در خاموش کردن خودرو در این حالت وقفه ایجاد کنید .
  4. و نکته بسیار مهم سرویس دوره ای این نوع خودروها است ( مانند تالیسمان و کپچر ) که حتما سر موقع رعایت شود .

 

علایم خرابی توربو شارژر رنو کپچر

  1. از اگزوز دود بسیار زیادی خارج می شود ( به حالت روغن سوزی )
  2. صدای ناهنجاری از توربو شارژ شنیده می شود .
  3. خودرو توان و کشش سابق را ندارد .
  4. روغن موتور دارای براده های آهن می باشد .

 

تعمیر توربو شارژر رنو کپچر و تالیسمان

تعمیر توربو شارژر باید توسط تکنسین های مجرب و آموزش انجام و از قطعات اصلی استفاده شود و در هنگام تعمیر باید به مسیرهای ورودی روغن و مایع خنک کننده به سیستم توربو شارژر توجه شود که مسدود نباشند و پره های توربو شارژر را از نظر لقی و خلاصی بررسی نمود.



جهت راهنمایی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

09393982002